Duotentoonstelling met Irina Birger en Peter Vink
Zaterdag 10 mei 2025 t/m zaterdag 7 juni.
Opening: 9 vrijdag mei om 19:00
19:30 opening speech by Jin Choi
Choi + Shine Architects (VS) is een internationale designstudio, opgericht door Jin Choi en Thomas Shine. Choi studeerde Art and Architecture aan de Yale University en is geruime tijd lead curator geweest van het Amsterdam Light Festival. Ze heeft op dit moment een tentoonstelling bij Musee d’Art Moderne et d’Art Contemporain in Nice.
Openingstijden tentoonstelling:
Dinsdag t/m zondag van
12.00-18.00 uur
Arti et Amicitae
Rokin 112
1012 LB Amsterdam
De tentoonstelling presenteert de grootschalige houtskooltekeningen van Irina Birger naast de lichtinstallatie van Peter Vink.
Sinds 1998 werkt Birger aan houtskooltekeningen van alledaagse en technologische objecten zoals floppydisks, schakelaars, datakabels en harde schijven, elk dramatisch geïsoleerd en uitvergroot. Door deze transformatie krijgen deze ooit vertrouwde objecten nieuwe, bijna menselijke eigenschappen. Kabels veranderen in totems of heilige artefacten van denkbeeldige rituelen, terwijl vergrote harde schijven doen denken aan mausolea, bibliotheken of aan begraafplaatsen van data, misschien wel voor eeuwig bewaard. Birgers praktijk onderzoekt de menselijke drang naar verbinding, de ontwikkeling van onze lichamelijkheid door de tijd heen en de machtssystemen die wij creëren en onderhouden. Door de oudste tekentechniek van houtskool te gebruiken, geworteld in prehistorische grotkunst, slaat zij een brug tussen oeroude beeldtaal en hedendaagse informatietechnologieën. Deze tentoonstelling biedt een retrospectief overzicht van haar houtskool-werk, met tekeningen die voor het eerst aan het publiek worden getoond.
Voor deze tentoonstelling maakt Vink de monumentale lichtsculptuur “Ruimte III Rockin” die is gebaseerd op de maatvoering van het glazen plafond van zaal 3. Het raster van dit plafond wordt weerspiegeld in het kunstwerk dat speciaal gemaakt is voor deze tentoonstelling. Het patroon van heldere witte LED lijnen wordt onregelmatig onderbroken door kleur en geluid die als een soort ruis het strakke raamwerk doorbreken. Dit is een intuïtieve reactie van de kunstenaar die vaak neigt naar minimalisme in zijn werk. Vink probeert op speelse wijze zijn eigen dogmatische denkpatroon te bevragen. Daarnaast speelt de directe omgeving een rol: Arti et Amicitae is gevestigd aan het Rokin, een straat die rond 1564 bekendstond als ‘Rockin’. Vanuit dat perspectief fungeert het kunstwerk ook als een denkbeeldig podium voor een concert, waarop echo’s uit verleden en heden samenvloeien.
Samen creëren Birger en Vink een prikkelende dialoog tussen donker en licht, intuïtie en structuur, micro- en macroniveau. Hun werken contrasteren en vullen elkaar aan, en vormen zo een krachtige reflectie op hoe wij de wereld waarnemen, verwerken en bewaren—zowel fysiek als digitaal.
Bio Irina
Birger Irina Birger is geboren in Moskou en woonde als tiener in Servië. Ze behaalde een BFA aan de Bezalel Academy of Fine Art and Design in Jeruzalem en een MFA aan het Sandberg Instituut in Amsterdam, waar ze momenteel woont.
Toen ze opgroeide in de Sovjet-Unie, ervoer Irina de krachtige mechanismen van propaganda die onafhankelijk denken en onderzoek onderdrukte. De methoden waren niet alleen praktisch, maar ook extreem visueel. De sociaal-realistische stijl en de stalinistische keizerlijke architectuur hebben haar artistieke ontwikkeling sterk beïnvloed. Hun monumentale arrangementen inspireren bewondering, nederigheid en verwondering, vergelijkbaar met de visuele impact van de heilige formaties.
Als gevolg hiervan is ze sterk geïnteresseerd in de visuele strategieën en formele principes van verschillende religies en culten, en verwerkt ze deze in haar werk. Centrale symmetrie, patronen, slogans en monumentale benaderingen komen vaak voor in haar werk.
Irina exposeerde o.a. in Israel Museum (IL), Tel Aviv Museum (IL), Haifa Museum of Art (IL), Mediamatic (NL), W139 (NL), Apexart (US), the Israeli Centre for Digital Art (IL), Today Art Museum (CN), Redtory (CN), Preview Berlin Art Fair (DE), Blue Oyster Art Project Space (NZ), Drawing Center Diepenheim (NL), Stedelijk Museum Bureau Amsterdam (NL), Kabinet T (CZ), Nieuw Dakota (NL), Amsterdam Drawing (NL), Viborg Kunsthal (DK), AMNUA (CN), Q21 (AT), Het Hem (NL), Kunsthal Kade (NL) and Museum Tot Zover (NL).
Bio Peter
Peter Vink (De Bilt, 1974) studeerde in 2001 af aan de Gerrit Rietveld Academie. Sindsdien heeft hij naam gemaakt als kunstenaar gespecialiseerd in (soms zeer grootschalige) lichtinstallaties die altijd dienen als aanvulling op - of vertaling van - de specifieke locatie. Zijn werk is architectonisch, minimalistisch en innovatief, en weerspiegelt altijd het concept van de genius loci, de geest van een plek.
Peter exposeerde o.a. in W139 (NL), CBK Dordrecht (NL), KIK Kolderveen (NL), de Fabriek (NL). Kunsthuis SYB (NL), Platform China (CN), VHDG (NL), AM Art Space (CN)), Space Station 65 (UK) DordtYart (NL), Art Rotterdam (NL), 21st Century Minsheng Museum (CN), Concordia (NL), DISKURS (DE), Aquabit Art (DE).
Big Art (NL), IJsselbiënalle (NL), Lachenmann Art (DE), Centre for international light Art (DE), ADHOC (DE) Burgerweeshuis BPD (NL), Hilbertraum (DE), Polderlicht (NL), Amsterdam Light festival (NL) IlightU (NL), Hi- Lo (NL)
Duo show with Irina Birger and Peter Vink
Saturday, May 10, 2025 - Saturday, June 7.
Opening: Friday, May 9, at 19:00
19:30 opening speech by Jin Choi
Choi + Shine Architects (USA) is an international design studio founded by Jin Choi and Thomas Shine. Choi studied Art and Architecture at Yale University and has been lead curator of the Amsterdam Light Festival. She currently has an exhibition at Musee d'Art Moderne et d'Art Contemporain in Nice.
Exhibition opening hours:
Tuesday - Sunday from 12:00-18:00
Arti et Amicitae
Rokin 112
1012 LB Amsterdam
The exhibition presents Irina Birger’s large-scale charcoal drawings alongside Peter Vink’s site-specific light installation.
Since 1998, Birger has worked on charcoal drawings of everyday and technological objects—floppy disks, switches, data cables, hard drives—each dramatically isolated and magnified. Through this transformation, these once-familiar items take on new, almost human qualities. Cables become totems or sacred artifacts of imagined rituals, while enlarged hard drives resemble mausoleums or libraries—graveyards where data is preserved, perhaps indefinitely. Birger’s practice explores the human desire for connection, our evolving physicality over time, and the systems of power we construct and sustain. By using charcoal—the earliest drawing medium, rooted in prehistoric cave art—she bridges ancient mark-making with contemporary technologies of information transfer. This exhibition offers a retrospective view of her charcoal work, including drawings shown to the public for the first time.
For this exhibition, Vink is creating the monumental light sculpture ‘Room III Rockin’ which is based on the dimensions of the glass ceiling of gallery space 3. The grid of this ceiling is reflected in the artwork created especially for this show. The pattern of bright white LED lines is irregularly interrupted by colour and sound that break the rigid framework like noise. This is an intuitive response from the artist who often leans towards minimalism in his work. Vink playfully tries to question his own dogmatic pattern of thinking. In addition, the surrounding area plays a role: Arti et Amicitae is located on the Rokin, a street known as “Rockin” around 1564. From that perspective, the artwork also functions as an imaginary stage for a concert, on which echoes from the past and present merge.
Together, Birger and Vink create a compelling dialogue between darkness and light, intuition and structure, micro and macro. Their works contrast and complement each other, forming a powerful reflection on how we perceive, process, and preserve our world—both physically and digitally.
Bio Irina Birger
Irina Birger was born in Moscow and lived in Serbia as a teenager. She received a BFA from the Bezalel Academy of Fine Art and Design in Jerusalem and an MFA from the Sandberg Institute in Amsterdam where she is currently based. Growing up in the Soviet Union, Irina experienced the powerful mechanisms of propaganda that repressed independent thought and inquiry. Its methods were not just practical, but also extremely visual. Social Realist style and Stalinist Imperial architecture greatly influenced her artistic development. Their monumental arrangements inspire admiration, humility, and wonder, similar to the visual impact of the sacred formations. As a result, she is strongly interested in the visual strategies and formal principles of different religions and cults, and incorporates them in her work. Central symmetry, patterns, slogans, and monumental approach often appear in her work.
Birger exhibited a.o. in Israel Museum (IL), Tel Aviv Museum (IL), Haifa Museum of Art (IL), Mediamatic (NL), W139 (NL), Apexart (US), the Israeli Centre for Digital Art (IL), Today Art Museum (CN), Redtory (CN), Preview Berlin Art Fair (DE), Blue Oyster Art Project Space (NZ), Drawing Center Diepenheim (NL), Stedelijk Museum Bureau Amsterdam (NL), Kabinet T (CZ), Nieuw Dakota (NL), Amsterdam Drawing (NL), Viborg Kunsthal (DK), AMNUA (CN), Q21 (AT), Het Hem (NL), Kunsthal Kade (NL) and Museum Tot Zover (NL).
Bio Peter Vink
Peter Vink (De Bilt, 1974) graduated from the Gerrit Rietveld Academy in 2001. Since then, he has made a name for himself as an artist specializing in (sometimes highly large-scale) light installations that always serve as an addition to—or a translation of—the specific site. His work is architectural, minimalist, and innovative, always reflecting the concept of the genius loci, the spirit of a place.
Vink exhibited a.o. W139 (NL), CBK Dordrecht (NL), KIK Kolderveen (NL), de Fabriek (NL). Kunsthuis SYB (NL), Platform China (CN), VHDG (NL), AM Art Space (CN)), Space Station 65 (UK), DordtYart (NL), Art Rotterdam (NL), 21st Century Minsheng Museum (CN), Concordia (NL), DISKURS (DE), Aquabit Art (DE). Big Art (NL), IJsselbiënalle (NL), Lachenmann Art (DE), Centre for international light Art (DE), ADHOC (DE) Burgerweeshuis BPD (NL), Hilbertraum (DE), Polderlicht (NL), Amsterdam Light festival (NL), IlightU (NL), Hi-Lo (NL).