Aquabit II
aquabitArt gallery, 2019, Berlin
aluminum profiles, LED strips, motors.
4,30 x 4,80 x 3,88 m.
Naar aanleiding van het Architecture & Art Weekend in Berlijn toont aquabitArt Gallery het werk van de Nederlandse kunstenaar Peter Vink. Dit kon niet beter samenvallen met de 100-jarige verjaardag van Bauhaus omdat Vink veel gemeenschappelijke elementen deelt met de esthetiek en ideologie van deze stroming.
Door rekening te houden met de soms complexe relaties die tussen zijn werk en de ruimte ontstaan beweegt het werk van Vink zich tussen de installatie- en beeldhouwkunst. Wanneer hij een site-specifieke installatie maakt is de locatie zijn tijdelijke studio, aldus Vink. En toch slaagt hij erin te breken met de conventionele interpretaties van ruimtelijkheid en zorgt hij voor een aanpassing van de ruimte aan zijn werk in plaats van het omgekeerde. Zijn lichtobjecten gaan een dynamische relatie aan met de ruimte waarin ze zich bevinden en men zou kunnen zeggen dat de twee entiteiten op een symbiotische wijze naast elkaar bestaan. De lichtinstallatie AQUABIT II bestaat uit tal van geometrische lichtframes die aan het plafond hangen en ronddraaien. De continue rotatie, die nooit dezelfde combinatie van bewegingen herhaalt, geeft het werk flexibiliteit en een ander soort symmetrische illusie. Met de installatie creëert Vink een nieuwe denkbeeldige 'ruimte in de ruimte'. En toch is het doel van de kunstenaar niet om ons te misleiden; eerder om een nieuwe blik op ons begrip van architectuur te geven, onze perceptie van wat kunst kan zijn uit te dagen en te laten zien hoe het overeen kan komen met de ruimte. Tegelijkertijd kunnen de elementen van Bauhaus in het werk van Vink niet genegeerd worden; ze worden zichtbaar door het geometrische ontwerp en de zich herhalende proportionele vormen. Vooral in het werk van Josef Albers ‘Homage to the Square' en ‘Stacking Tables' uit 1962 kunnen de parallellen tussen de twee kunstenaars zonder twijfel opgetekend worden. tekst: Vanessa Souli (fragment) - Lees volledige tekst in Engels of Duits hier. |
On the occasion of the Architecture & Art Weekend in Berlin, aquabitArt gallery shows the work of established Dutch sculptor and installation artist Peter Vink. This could not have coincided better with the anniversary of 100 years Bauhaus since Vink shares a lot of common elements with the aesthetics and ideology of the movement.
The luminous installation he presents in the show consists of numerous geometrical light frames that twist perimetrically around themselves and are hanging from the ceiling. The continuous twisting, which comes at random intervals and never repeats the same combination of moves, gives the work flexibility, and yet a different sort of symmetry illusion which derives from the careful consideration of the proportional design of the luminous objects. The installation affirms its domination in the gallery by managing to create a new, imaginary ‘space within the space’. And yet, the artist’s goal is not to trick us; but rather to open up a new horizon in our understanding of architecture and challenge our perception of what art can be and how it can correspond with space. At the same time, one cannot ignore the elements of Bauhaus in Vink’s work which are made clear through the carefully geometric design and the repetitive proportional shapes. Especially in the work series of Josef Albers, ‘Homage to the Square’, or his 1962 work ‘Stacking Tables’, the parallels between the two artists can be drawn without doubt; the close inspection of the properties of the materials and careful consideration of their functions, are the tools through which Vink experiments with movement and additionally observes the behaviour of light in space. His contemporary implementation of these ideas into a light installation can be thought of in a wider ‘contemporaneous’ context in relation to notions of technology, industrial progress and the connections between art and science. Light would have been an impossible medium for creating art some decades ago, and therefore Vink’s art can be seen as a bridge between different époques. Vink’s work can be seen in a variety of ways, read in a variety of manners and interpreted under different lights of meaning. In any case, his work has interdisciplinary influences and never ceases to experiment with new materials and unconventional concepts. text by Vanessa Souli (fragment) - Read full text here. |
This artwork is supported by: