Platform 04
Platform Utrecht CS, stichting Polderlicht, Utrecht
Aluminium profielen, LED strips, computer, 10 x 3,5 x 3,6 m.
Lichtinstallatie die bestond uit drie lagen horizontale lichtlijnen in de kleuren wit, blauw en rood die in verschillende hoogtes achter elkaar in de ruimte hingen. De achterste rode lijnen liepen door in de ruimtes achter de deuren. De lichtlijnen veranderde voortdurend in lichtsterkte waardoor er voortdurend nieuwe composities te zien waren.
*** Op de valreep heeft Peter Vink een toch al uiterst productief jaar afgesloten met de oplevering van een lichtkunstwerk in een leegstaande ruimte aan de Stationspassage op NS-station Utrecht Centraal. In de grotendeels zwarte ruimte (een overblijfsel van de Sushi-shop die hier zat) zijn enkele tientallen horizontale led-lichtlijnen gehangen. De rode, blauwe en witte lijnen variëren continue van compositie en lichtsterkte en dat maakt het werk een stuk levendiger dan men op basis van de minimalistische opstelling zou verwachten. Kenmerkend voor Peter is het versterken van architectonische aspecten die normaliter niet of nauwelijks opvallen. In Utrecht doet hij dat met name door de deuren van twee kleine zijruimtes open te zetten en die ruimtes (hokjes eigenlijk) letterlijk te laten ‘oplichten’. Met momenten is het licht behoorlijk fel: dat het werk opvalt mag dan ook een understatement heten. John Prop / Polderlicht |
Light installation consisting of three layers of horizontal light lines in white, blue and red, which were hung one after the other in the room at different heights. The rear red lines continued into the rooms behind the doors. The lines of light constantly changed in intensity, which meant that new compositions could constantly be seen.
*** Peter Vink has made a light artwork in an empty space in the Stationspassage at Utrecht Central Station. Several dozen horizontal LED light lines have been hung in the largely black space (a remnant of the Sushi shop that used to be here). The red, blue and white lines continuously vary in composition and light intensity, which makes the work a lot livelier than one would expect based on the minimalist arrangement. A characteristic feature of Peter's work is the enhancement of architectural aspects that are normally not or hardly noticeable. In Utrecht, he does this mainly by opening the doors of two small side rooms and literally 'illuminating' these rooms (actually cubicles). At times the light is quite bright: to say that the work is striking is therefore an understatement. John Prop / Polderlicht |