studio 2 @ ekwc
sundaymorning @ ekwc, 2019, Oisterwijk, the Netherlands
Clay, 2.10 x 0.90 x 0.80 m.
Sculptuur gemaakt gedurende mijn werkperiode bij sundaymorning@ekwc, Oisterwijk. Eén stuk muur in studio 2 diende als basis voor de sculptuur. Als geheel kan de sculptuur opgevat worden als het resultaat van een experiment waarbij ik een methode ontwikkelde om de structuur van de muur te vangen in klei. De handeling bepaalde de vorm: door de klei op de muur te gooien groeide het kunstwerk gedurende de werkperiode.
Het werk heeft twee gezichten: de grillige voorkant toont het resultaat van het gooi-proces. De achterzijde is een afdruk van de muur van studio 2. De klei heeft het geheugen van het gebouw in zich (het EKWC is gevestigd in een voormalige leerfabriek); de klei nam de stoffen uit de muur op waardoor zij hun eigen glazuur vormden tijdens het stoken. In totaal is er meer dan duizend kilo klei gebruikt. De hoogte van het werk werd bepaald door het volume van de grootste beschikbare oven (2.30 x 1.20 x 1.20 m). Het kunstwerk heeft de laatste fase van het proces, de stook, niet overleefd. |
This sculpture was made during my working period at sundaymorning@ekwc, Oisterwijk, the Netherlands. One piece of wall in studio 2 was the base for the sculpture. The work can be seen as the result of an experiment in which I developed a method to capture the structure of the wall in clay. Action determined shape: by throwing the clay on the wall, the artwork arose during the working period.
The work has two sights: the fickle front shows the result of the throwing process. The backside is a print of the wall of studio 2. The clay carries the memory of the building (the EKWC is located in a former leather factory); it absorbed the substances from the wall, so that they formed their own glaze during firing. More than a thousand kilos of clay have been used. The height of the work was determined by the volume of the largest kiln available (2.30 x 1.20 x 1.20 m). The sculpture did not survive the final phase of the process, the firing. |
This artwork is supported by: